др Иван Меденица

Редовни професор

Биографија

Катедра

Катедра за теорију и историју

 

Предмети

Историја светског позоришта и драме I, II, III; 

Историја светског позоришта и драме к (ОАС);

Савремено позориште – режија класике (МАС);

Увод у студије позоришта и извођења (ДАС)

 

Образовање

Дипломирао је 1995. године на Факултету драмских уметности.

На групи за театрологију последипломских студија Факултета драмских уметности магистрирао је у фебруару 2002. године на тему Реконструкција као модел редитељског тумачења драмске класике.

У јулу 2006. докторирао је на истом факултету на тему Актуелизација и деконструкција као модели редитељског тумачења драмске класике.

 

Уметничка односно научно-истраживачка област

Науке о уметности – Историја и теорија драмских уметности, медија и културе

 

Научно-истраживачки рад

НАУЧНЕ РЕФЕРЕНЦЕ 2007-2022 (од избора у звање доцента до данас):

    

Књиге:

- Medenica, Ivan (2010), Klasika i njene maske (modeli u režiji dramske klasike), Novi Sad:  Sterijino pozorje, ISBN 978-86-85145-25-4 (M41)

- Medenica, Ivan (2016) Tragedija inicijacije ili Nepostojani princ Beograd: Clio, FDU. ISBN 978-86-7102-549-2 (M41)

 

Објављени радови у међународним тематским зборницима / књигама:

- Medenica, Ivan (2008) „Mit Flügeln und Pickelhaube“, Landvermessungen: Theaterlandschaften in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, p.149-157, Berlin: Verlag Theater der Zeit ISBN 978-3-940737-23-6 (M14)

- Medenica, Ivan (2016) "Two Main Tendencies in the Work of DAH Theater: A performance Analysis of Two Respective Cases", Dah Theatre: A sourcebook, ed. Dennis Barnett, Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books. ISBN 9781498527156  (М14)

- Medenica, Ivan (2013) „Berlin – une révélation théatrale”, Les Voyages ou l’ailleurs du théatre, Editions Alternatives théatrales, Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Bruxelles – Paris. pp. 240-248. ISBN 978-2-87428-084-9 (М14)

- Medenica, Ivan (2011)  „Uvodnik: Postdramsko pozorište: globalne dileme i lokalna recepcija“; Dramatic and Postdramatic Theater: Ten Years After (Conference Proceedings)/ Dramsko i postdramsko pozorište: deset godina posle (zbornik radova sa konferencije); Anthology of essays by Faculty of Dramatic Arts 20/ Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 20, (st. 7-19 i isti tekst i na engleskom 19-30), editor/ priređivač: Dr Ivan Medenica, Faculty of Dramatic Arts/ Fakultet dramskih umetnosti, Belgrade/ Beograd 2011. ISSN 1450-5681 (M14)

 

Објављени радови у међународним тематским зборницима / књигама:

- Medenica, Ivan (2007), „Laža i paralaža 2006“, Zbornik radova s naučne konferencije Jovan Sterija Popović: 1806-1856-2006, str. 5-12, Beograd: Srpska akademija nauka i umetnosti, ISBN 978-86-7025-435-8  (M44)

- Medenica, Ivan (2010), „Suštinske veze: Bihnerov i Nađov Vojcek“, Duh prirode (str. 97-112 i isti tekst u istom izdanju i na engleskom 184-196), Pančevo: Kulturni centar Pančevo, ISBN 978-86-87103-24-5 (M44)

- Medenica, Ivan (2015) "Nazad ka velikim naracijama", u: Antologija savremene nemačke drame I (1945-1968), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković, Beograd: Zepter Book World. str. 5-24, ISBN 978-86-7494-131-7  (M44) 

- Medenica, Ivan (2017), "O revoluciji i drugim izneverenim nadama", Antologija savremene nemačke drame II (1968-1989), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković,  Beograd: ZEPTER BOOK WORLD, 9-34, ISBN 978-86-7494-141-6 (M44)

- Medenica, Ivan (2017), "Kapitalizam jede svoju decu ili: oslobođeni jezik", Antologija savremene nemačke drame III (1989-2008), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković, Beograd: ZEPTER BOOK WORLD, VII - XXIII, ISBN 978-86-7494-142-3 (M44)

- Medenica, Ivan „Nađ i Kanjiža: sećanje i identitet, privatno i političko“ (rezultat rada na dva naučna projekta: “Idenitet i sećanja: transkulturalni tekstovi dramskih umetnosti i medija (Srbija 1989-2014)” Fakulteta dramskih umetnosti (UU, Beograd), koji finansira Ministarstvo za prosvetu i nauku Republike Srbije (pr. br. 178012) i “The Work of Jozsef Nagy”, International Research Center “Interweaving Performance Cultures”, Freie Universität, Berlin), (http://www.fdu.edu.rs/strane/rezultati-istrazivackog-rada-na-projektu-br-178012-za-2013-godinu/616) (M44)

- Medenica, Ivan (2017), "Hamletova tela: od značenja do zračenja", Šekspir i transmedijalnost, urednici: Nevena Daković, Ivan Medenica, Ksenija Radulović, Beograd: Fakultet dramskih umetnosti, Institut za pozorište, film, radio i televiziju, 97-107, ISBN 978-86-82101-67-3 (M44)

 

Објављени радови у међународним часописима:

 - Medenica, Ivan (2009), “Serbian Theater at the Crossroads”, Theater, volume 39, number 3 (p. 25-34), New Haven: Yale School of Drama/Yale Repertory Theatre, ISSN 0161-0775, DOI IO.1215/01610775-2009-003 (M23)

- Medenica, Ivan (2013) Angela Regina, Theaterheute, n. 6, Juni 2013, p. 1, Berlin: Der Theaterverlag – Friedrich Berlin GmbH, ISSN-Nr. 00405507/ Best.-Nr 51256 (М23)

- Medenica, Ivan (2016) The Iliad as an Oratory: A Warning to a Civilization, European Stages, vol. 6, no.1, http://europeanstages.org/2016 ISSN : 1050-199 (М26)

- Medenica, Ivan (2017), "The Bourgeois Theatre and its Criticism: From Emancipation to Decadence and Back", Critical Stages/Scènes Critiques (The IATC web journal/La web-revue de l'AICT), June/Juin 2017, issue No 15, http://www.critical-stages.org/15 ISSN 2409-7411 

- Medenica, Ivan, Pogled (prave) žrtve: jedno transmedijalno i feminističko čitanje Gospođice Julije, Književna smotra, godište L/2018, br. 190(4), Zagreb, ISSN 0455-0463, UDK 82/899

- Medenica, Ivan, “BITEF Before and After 1989: Representation to Deconstruction of Social and Cultural Paradigms”, New Theatre Quarterly , Volume 37 , Issue 3 , August 2021 , (pp. 273 – 280), Cambridge University Press 2021

- Medenica, Ivan, “Franchised/Recycled Performance as a Theatre of Ecology”, The IATC journal/Revue de l'AICT – December/Décembre 2021: Issue No 24

(https://www.critical-stages.org/24/franchised-recycled-performance-as-a-theatre-of-ecology/)

 

Уређивање међународног часописа:

- Medenica, Ivan (2017) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": Theatre, Criticism, and Politics: Where are the limits?, Critical Stages/Scènes Critiques (The IATC web journal/La web-revue de l'AICT), December/Décembre 2017, issue No 15, http://www.critical-stages.org/15/conference-papers, ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2016) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": Newness and Global Theatre: Between Commodification and Artistic Necessity, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 14 (Dec. 2016), http://www.critical-stages.org/14/conference-papers/ ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2016) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": About Shakespeare’s (Post)modernity,  The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 13 (June 2016), http://www.critical-stages.org/13/conference-papers/ ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2015) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": The Critic is Present or Towards an Embodied Criticism: An Introduction,  The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 12 (Dec. 2015), http://www.critical-stages.org/12/conference-papers-the-critic-is-present-or-towards-an-embodied-criticism-an-introduction/ ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2015) Section Editor & Editorial Note "Essays": Contemporary Reflections on Morality and Death, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 11 (Sept. 2015), http://www.critical-stages.org/11/ ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2014) Section Editor & Editorial Note "Essays": Le théâtre francophone postcolonial, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 10 (Oct. 2014), http://www.critical-stages.org/10/ ISSN 2409-7411 (M28)

- Medenica, Ivan (2014) Section Editor & Editorial Note "Essays", The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics,  issue n. 9 (Feb. 2014), http://www.critical-stages.org/9/ ISSN 2409-7411 (M28)

 

Објављени радови у домаћим часописима:

- Medenica, Ivan (2010), „Kratak pregled igranja Čehova u XX veku (s jednim pogledom na XXI)“, Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti (st. 11-23), Beograd: Fakultet dramskih umetnosti,  ISSN 1450 – 5681

- Medenica, Ivan (2014) „Vidovdan i njegove izvedbe: 1989-2014“, Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 25/26, str. 233-253, Beograd: FDU, ISSN: 1450-5681  M51

- Medenica, Ivan (2012) "Nasleđe Jugoslavije: ka novom konceptu 'političkog' u pozorištu", Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti, br. 21, str. 451-467, Beograd: FDU, ISSN: 1450-5681 (M52)

- Medenica, Ivan (2007), “O pozorišnoj starosti i sporosti ili mogućna humanistička alternativa savremenom nasilju brzine i mladosti”, Teatron br. 140/141, str. 9-18, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, YU ISBN 0351-7500 (M51)

- Medenica, Ivan (2010), „Bez izmirenja: savremena rediteljska tumačenje Eshilove Orestije“, Teatron 150-151, str. 43-50, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, YU ISBN 0351-7500 (M51)

- Medenica, Ivan (2011) „Novi vidovi političkog u pozorištu: ’slučaj ex-YU’“, Teatron 154-155, str. 9-20, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, ISBN 0351-7500 (M51)

- Medenica, Ivan (2011) “Ka delikatnoj ravnoteži izvedbenog i znakovnog ili Kolac za Aristotela, ali slab”, Teatron 158-159, str. 133-146, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, ISBN 0351-7500  (M51)

- Medenica, Ivan (2010)„’Inter-kritičar’ nije u sukobu interesa“, Scena 3, god. XLVI, (st. 45-51), Novi sad: Sterijino pozorje, YU ISSN 0036-5734

- Medenica, Ivan, “On BITEF, the Pandemic and New Forms” Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti (pp 91-104), Beograd FDU, 2021

Aleksandar Denić: scenograf i koreditelj Franka Kastorfa“, Zbornik fakulteta dramskih umetnosti br. 42 (3-22. str.), FDU, Beograd 2022

 

Уређивање међународног тематског зборника:

- Medenica, Ivan (2011) Dramatic and Postdramatic Theater: Ten Years After (Conference Proceedings) / Dramsko i postdramsko pozorište: deset godina posle (zbornik radova sa konferencije), Anthology of essays by Faculty of Dramatic Arts 20 / Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 20,  editor / priređivač: Dr Ivan Medenica,  Faculty of Dramatic Arts / Fakultet dramskih umetnosti, Belgrade / Beograd 2011. ISSN 1450-5681 (М18)

 

Саопштења са научних скупова у земњи и иностранству:

- Medenica, Ivan (2016) "Globalizacija i pitanje kulturnog identiteta", Konferencija Kultura: osnova državnog i nacionalnog identiteta, Beograd, SANU 24-25. novembar (M34)

- Medenica, Ivan (2015) Key note, 15th International Symposium of Theatre Critics and Theatre Scholars "The Critic is Present Or: Towards an Embodied Criticism", Sterijino Pozorje, Novi Sad / International Association of Theatre Critics (IATC) / Bitef, Belgrade, Novi Sad and Belgrade, Serbia, September 16th -20th, 2015. (M32) 

- Medenica, Ivan (2015) Dah theater, wars and memories, Int. conference: "Theatre during the Yugoslav Wars". Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft Hofburg, Wien, University of Vienna 19-21 November 2015. (M 34)

- Medenica, Ivan (2013) The work of Josef Nadj: theater or performing art?“, The Performing Arts: the ideas, the practices, the critics, (Scenkonstbiennalen), Jönköping, Švedska, 23. 05. 2013. ( M34)

- Medenica, Ivan (2012) „The Actor is Dead, Long Live the Actor! Three steps of deconstruction of the actor’s position in contemporary theatre“ (the introduction speech), The 14th International Symposium of Theatre Critics and Theatre Scholars The Actor is Dead, Long Live the Actor!, International association of Theatre Critics and Sterijino pozorje, Novi Sad, 26-27. 05. 2012. (M34)

- Medenica, Ivan (2012)   „What about the artist as a priest and/or philosopher? The case of Josef Nadj”, Performing Artist – from an Alternative Rebel to the Role of Celebrity, organizacija: Studio-Laboratorija izvođačkih umetnosti FDU, Dom Omladine Beograd, novembar 2012. (M34)

- Dragićević-Šešić, Milena, Medenica, Ivan, „Srejović i pozorište: performativni obrt u arheološkom istraživanju i njegovoj prezentaciji“, naučni skup s međunarodnim učešćem Dragoslav Srejović i multidisciplinarnost, Centar za naučnoistraživački rad SANU i Univerziteta u Kragujevcu, Kargujevac, 29. novembar 2021.

 

Чланство у уметничким / научним организацијама

Од 2008. члан је, у неколико мандата, Извршног одбора Међународне асоцијације позоришних критичара, а од 2014. до 2022. је Директор конференција ове асоцијације. Био је и председник је националне секције IATC – Удружења позоришних критичара и театролога Србије.

 

 

Паралелно са педагошким и научним радом, активно се бави и позоришном критиком. Позоришне критике пише у дневнику Политика, недељницима Време и НИН и часопису Театрон. Награду за најбољу позоришну критику (Стеријину награду) освојио је 1999, 2001, 2004, 2008, 2011. и 2017. године. Добитник је и Тањугове награде „Златно перо“ за најбољу критику написану о представама с Битефа (2008). Осмислио је и водио пројекат Критичарски караван, чија је мисија редовна критичарска евалуација позоришта у мањим срединама.

Од 2001. до 2012. један је од уредника позоришног часописа Театрон. У његовом мандату часопис је добио престижно међународно признаје које додељује Стеријино позорје из Новог Сада.

Од 2003. до 2007. био је селектор и уметнички директор Стеријиног позорја. Унео је значајне новине у концепт нашег водећег националног позоришног фестивала (превасходно у домену интернационализације), не занемарујући његову традицију.

Од јуна до децембра 2007. био је стипендиста уметничке резиденције Academie Schloss Solitudeу Штутгарту. У периоду 2011-2013. стипендиста је у научноистраживачком центру International Research Center „Interweaving Performance Cultures“, Freie Universität у Берлину.

У октобру 2015. именован је за уметничког директора Битеф-а. По избору домаћих медија, 51. Битеф  био је најбоље издање фестивала у последњих десет година, а гостовање представе Олимп Јана Фабра један од културних догађаја у земљи 2017. Тим поводом, недељник Време прогласио га је за личност године 2017.

2017. године изабран је за члана жирија за доделу највећег европског позоришног признања, Premio Europa. Исте године је добио високо француско одликовање, орден Витеза реда Уметности и Књижевности.

Живи у Београду. Говори француски и енглески језик, служи се немачким.

 

Е-пошта

ivan.medenica@gmail.com

Менторство

Докторске академске студије

  • Југословенско драмско позориште и југословенски ратови (1991-1999), Огњен Обрадовић, 11.03.2024.

Мастер академске студије

  • Социјални и егзистенцијални револт: Хеда Габлер и Војцек у режијама Томаса Остермајера, Марија Ковачевић, 31.10.2024.
  • Приступи интерпретацији у теоријама Ханс Тиса Лемана и Ерике Фишер Лихте, Андреј Чањи, 31.10.2022.
  • "Могућност трансформације музичког текста у редитељским поставкама оперских дела (на примеру режије Питера Брука опере "Кармен" Жоржа Бизеа)", Ана Буњак, 22.04.2019.