Катедра за позоришну режију

Позоришна режија постоји од оснивања Позоришне академије у Београду, 1948/49. године. Тада су постојали једино одсеци за режију и глуму и на њима је утемељена структура наставе и њен даљи развој. Режија је од почетка као главни или матични предмет, обухватала претежно или искључиво позоришно умеће. Од 1967. године, када долази до развоја и потпуног раздвајања студијских група и катедри, самостално функционише као Катедра за позоришну и радио режију, са наставном оријентацијом, која је, уз извесне модификације и осавремењивања, задржана и до данас и прати најзначајније светске уметничке школе и позоришне праксе. Од 2022. године катедра трансформише други главни предмет Радио режија у свестранији облик Режија кроз медије пратећи тако савремене уметничке токове и развој медија, а са том изменом мења назив у Катедра за позоришну режију.

Данас је програм Катедре за позоришну режију заснован на уметничкој пракси у којој студенти развијају умеће позоришне режије кроз главне уметничке предмете као што су: Позоришна режија, Режија кроз медије, Сценографија, Костимографија, Радио режија и многи други обавезни или изборни уметнички, друштвено-хуманистички и теоријски предмети. На овај начин студенти стичу практична умећа и теоријска знања из области позоришне режије и владају широким дијапазоном вештина неопходних за креацију и реализацију представа (драмско позориште, опера, мјузикл, балет, луткарско позориште, позориште за децу и младе, савремене форме), радио драма, као и различитих уметничко - перформативних облика (site-specific, имерзивно позориште, перформанси, концерти и сл), истраживачких пројеката и радионица, културно-уметничких програма и репертоара.
Током основних студија студенти савладавају основне и сложене елементе позоришне режије и позоришног чина, који су засновани на структури радње и драмског сукоба, редитељској анализи драмског текста, студији и поставци сценског лика, раду са глумцем, развоју, обликовању и креацији жанра и стила, интеракцији и синтези свих чинилаца, контекстуализацији и дефинисању концепта, композицији целине и структури целовечерње представе. Ови феномени се током студија испитују прво у оквиру малих сценских целина, уз елементарне сценске захтеве, а затим у све сложенијим драмским поставкама које су утемељене на класичним и савременим позоришним праксама. Кроз уметничку сарадњу са ауторским тимом (глумцима, драматургом, сценографом, костимографом, композитором, кореографом, дизајнером светла, звука и сл) студенти уче да осмисле, артикулишу и реализују редитељски концепт кроз различите комплексне уметничке области и дисциплине у хомогену аутентичну структуру и целину и креирају јединствено уметничко дело - позоришну представу.

На мастер и докторским студијама настава усмерава студенте ка истраживању и реализацији сложених, иновативних, жанровски специфичних облика позоришта, режији звука и других медија. Студенти добијају широку могућност изборних предмета, као и могућност избора ментора за главни предмет - завршни пројекат.

Испитне представе студената Позоришне режије изводе се у вежбаоницама, на сцени "Мата Милошевић" или амбијенталним просторима у згради и око Факултета драмских уметности, али и у многим професионалним позориштима у Београду и Србији, као и ван Србије, а понекад и у другим, ванинституционалним и алтернативним просторима.

Програм Катедре за Позоришну режију концепиран је тако да код студената развија стваралачки потенцијал, слободан истраживачки аутентичан и иновативан приступ уметничком раду, аналитичко-критичко мишљење, кроз уметничка и теоријска знања, способност, вештине и професионалну етику. Главни уметнички предмети код студената позоришне режије развијају уметничке и лидерске вештине, знања и способност да креативно осмишљавају, воде и реализују уметничко дело унутар групног рада, као и да координирају и усмеравају креативни потенцијал унутар уметничких тимова, културно – уметничких програма и институција културе.

Наставни кадар Катедре за позоришну режију данас чине: професор емеритус Светозар Рапајић, Егон Савин, ред. проф, Ивана Вујић, ред. проф, Алиса Стојановић, ред. проф, Душан Петровић, ред. проф, др ум. Даријан Михајловић, ред. проф, Кокан Младеновић, ванр. проф, Александар Денић, ванр. проф, др ум. Снежана Тришћ, ванр. проф, др ум. Тара Манић, доц, Ана Григоровић, стручна сарадница и Патрик Лазић, стручни сарадник.

Од њеног оснивања на Катедри за позоришну и радио режију били су ангажовани професори: Хуго Клајн, Бојан Ступица, Јосип Кулунџић, Вјекослав Афрић, Миленко Шербан, Мирослав Беловић, Борјана Продановић, Димитрије Ђурковић, Дејан Мијач, Љубомир Драшкић, Сергије Харашић, Мира Траиловић, Дарко Татић, Живорад Кукић, Миодраг Табачки, Славенко Салетовић, Никола Јевтић, Бранислава Стефановић.

Катедра за позоришну режију сваке године додељује награду "Dr Hugo Klajn" која је установљена 1983. године и носи име једног од најзначајнијих професора Факултета драмских уметности. Награда представља највеће признање које Катедра за позоришну режију даје најбољим студентима, а лауреати су данас релевантна и значјна имена уметничке сцене.

 

Историјат Катедре за позоришну режију

Када је 1948/49. основана београдска Позоришна академија, постојали су једино одсеци за глуму и режију. На њима су као први професори били окупљени изузетни ствараоци и личности које и данас сматрамо великанима из области позоришне уметности. Иако су најчешће били без формалног академског позоришног образовања, јер оно раније код нас није ни постојало, они су са собом носили огромно уметничко искуство, широко и свестрано лично образовање, неоспорни уметнички ауторитет и харизму. Иако су ови професори имали другачији поглед на позориште, као и различита идејна полазишта и естетска опредељења то их није спречавало да се настава изводи у некој врсти коегзистенције различитости, уз проналажење заједничких константи, што је карактерисало и цео каснији развој Академије, односно Факултета драмских уметности.

Оно што је обједињавало све нијансе приступа позоришној педагогији била је усмереност на анализу и развој структуре уметничког позоришног дела и процеса његовог стварања, односно токовима анализе и синтезе практичног уметничког чина. Разумевање драмске структуре и њена освешћена примена у стварању уметничког сценсог дела посталре су темељ београдске школе позоришне режије. Овакво одређење се може применити пре свега на њене зачетнике, професоре др Хуга Клајна и Јосипа Кулунџића.

Иако је после прикључења Високе филмске школе Позоришној академији постојала претпоставка да ће филмска настава наћи своје место уз већ конституисане позоришне предмете, то се није догодило. Режија, као главни или матични предмет, ипак је обухватала, у почетку претежно, а затим и искључиво, позоришну димензију. Континуирана настава филмских предмета обновљена је 1961. године. Тада је створен систем у коме је настава режије била усмерена на сва четири медија – позориште, филм, радио и телевизију, с тим што се после друге године вршило усмеравање на позоришни, или на филмско-телевизијски смер. Овакво организовање наставе задржано је до 1967. године, када долази до потпуног раздвајања студијских група и катедри, па отада функционише и катедра за Позоришну и радио режију, са наставном оријентацијом, која је, уз извесне модификације и осавремењивања, задржана и до данас.

Приликом оснивања Академије 1948. године, први професори режије били су др Хуго Клајн (до 1970. године) и Бојан Ступица, који је у настави провео само око годину дана. Следећу класу режије преузео је Јосип Кулунџић (предавао режију до 1957. године), који је касније предавао Глуму, а затим је основао и конципирао наставу Драматургије (до 1968. године). Њима ће се, после фузије са Високом филмском школом 1952. године, придружити Вјекослав Афрић (до 1973. године). Сценографију, као један од најважнијих предмета у студијском програму режије, предавао је Миленко Шербан (до 1972. године).

Свест о структури и систему интеракције била је линија водиља, која се преносила и на другу генерацију наставника Позоришне режије: Мирослава Беловића (1948–1956. на катедри за Глуму, а од 1970 до 1993. на катедри за Позоришну режију), Борјану Продановић (1961–1994.), Димитрија Ђурковића (1969–1991), Дејана Мијача (1974–1998), Љубомира Драшкића (1996–2002). Позоришну режију као главни предмет предавали су и професор емеритус Светозар Рапајић (на ФДУ од 1971), као и професори Славенко Салетовић (1974–2016) и Никола Јевтић (1980–2013).

Наставу Основа позоришне режије, на групама за Драматургију и за Организацију, у почетку је водио др Хуго Клајн, а затим професори Сержије Харашић (1960–2000.), Светозар Рапајић (2000–2009.) и Славенко Салетовић (2009–2012.) на Катедри за менаџмент и продукцију позоришта, радија и културе, као и на катедрама Драматургије, Глуме и Снимања и дизајна звука.

Радио режија је уведена 1964. године и убрзо је постала други матични предмет на катедри. Наставу је водила Мира Траиловић (до 1976), а затим Дарко Татић (1976–2001) и Бранислава Стефановић (1999–2022).

После професора Миленка Шербана наставу Сценографије преузео је Живорад Кукић (1972–1977), а потом је професор Миодраг Табачки (од 1978. до 2014) изводио наставу предмета Сценографија и костимографија. Године 2015. гостујући предавач на овом предмету, била је Милица Бајић Ђуров, ванр. проф. Од 2015. до 2021. наставу на овом предмету водила је доценткиња Јелисавета Татић Чутурило.

Асистенти и доценти на предмету Позоришна режија били су и Вида Огњеновић (1975–1979); Јагош Марковић (1994–2002); Стеван Бодрожа (2003–2011); Ана Ђорђевић (2011–2014); Игор Вук Торбица (од 2014–2017), Филип Гринвалд (2009–2020) и Ана Томић (2019–2024), као и сарадница Милица Бајић Ђуров (2015) и доценткиња Јелисавета Татић Чутурило (2015–2021) на предмету Сценографија и костимографија.


Катедра данас

Данас је студијски програм Катедре за позоришну режију утемељен на предметима које предају професори наше катедре. То су имена и личности које остављају неизбрисив траг и допринос позоришној уметности у земљи, региону и свету.
Предмети су осмишљени тако да уметничка пракса и теоријска знања из области позоришне режије код студената развијају све потребне вештине, умећа и знања за професионалан рад у позоришту. Студије прате најважније светске токове у позоришној уметности, култури и друштву али се ослањају на индивидуалан приступ у раду са студентима, уметничко-истраживачки процес рада, и подстичу студенте да проналазе аутентичан позоришни израз.

Наставни програм Катедре за позоришну режију:
Професор емеритус Светозар Рапајић (на ФДУ од 1971.) води предмет Позоришна режија на Докторским уметничким студијама.

Позоришну режију, као главни предмет на нашој Катедри на основним, мастер и докторским студијама предају:

редовни професори: Егон Савин (од 1979), Ивана Вујић (од 1990), Алиса Стојановић (од 1994), Душан Петровић (од 1994) и Даријан Михаловић (од 2001),

ванредни професори: Снежана Тришић (од 2015) и Кокан Младеновић (од 2020),

доценти: Тара Манић (од 2017),

стручни сарадници: Ана Григоровић (од 2023) и Патрик Лазић (од 2025).

Режију кроз медије, као други главни предмет на Катедри за позоришну режију, предаје редовни професор Даријан Михајловић (од 2001).

Наставу предмета Сценографија и костимографија води Александар Денић, ванр. проф. (од 2021. године).

Предмет Основе радио режије за студенте Катедре за снимање и дизајн звука, као и предмет Основе позоришне режије за студенте Катедре за Драматургију, предаје ванредни професор Даријан Михајловић.

Редовна професорка Ивана Вујић на Мастер студијама предаје изборни предмет Редитељски системи 20. и 21. века.

Професори Катедре за позоришну режију иницирају и реализују гостујућа предавања великих позоришних редитеља и уметника попут Франка Кастрофа, Драгана Живадинова, Кристијана Попескуа, и других.

Студијски програм Катедре за позоришну режију обухвата и обавезне предмете на свим нивоима студија које долазе са других катедара попут предмета: Основе филмске режије, Основе позоришне и радио драматургије, Сценски говор, Сценски покрет, Историја светског позоришта и драме, Историја уметности, Психологија, Страни језик, Основе дизајна звука за сценске догађаје, Историја филма, Теорија културе, Естетика, Дигитални медији, Психологија уметности.

Студијски програм употпуњен је разноврсним изборним предметима на свим нивоима студија попут предмета: Историја јужнословенског позоришта и драме, Режија документарног филма, Медији масовних комуникација, Позоришна продукција, Ауторско право, Фотографска слика, Примењена музика, Основе сценске борбе, Основе сценске акробатике, Поетике дигиталних уметности, Сценске игре, Кинематографска слика, Основе драматургије трансмедијске адаптације текста, Писање за изведбу, Међународни културни односи, Монтажа алтернативних филмских форми, Савремени редитељски израз, Теорија комуникације.

Професори других катедара који учествују у раду и програму Катедре за позоришну режију значајни су ствараоци и прегаоци уметничке и културне сцене у Србији и свету.

Студио-лабораторија извођачких уметности | ФДУ  основана је 2012. године на инисијативу Иване Вујић, редовне професорке Катедре за позоришну режију са циљем да подстакне повезивање теорије и праксе извођачких уметности, истраживачки рад, као и интеркултуралну и међусекторску сарадњу у области извођачких уметности. 


Будућност катедре за позоришну режију

Испитне, дипломске и мастер представе наших студената извођене су на сценама свих најзначајнијих позоришта у Србији попут Народног позоришта у Београду, Југословенског драмског позоришта, Атељеа 212, Београдског драмског позоришта, Битефа, Српског народног позоришта, Ујвидеки сзинхаз-а, Народног позоришта у Нишу и многих других. Осим значајних истраживачких и уметничких домета у редитељском раду у позоришту и другим медијима, наши бивши студенти врло брзо након студија заузимају руководеће позиције најзначајнијих институционалних и независних позоришта и пројеката. Многи од њих као управници или уметнички директори, саветници и сл. на тај начин учествују у креирању и профилисању репертоара, уметничких пракси и ширег културног миљеа.

Током последње деценије, студенти Катедре за Позоришну режију са испитним представама учествовали су на изузетно великом броју међународних такмичарских фестивала, смотри, радионица и семинара широм Европе. На овај начин Катедра за позоришну режију успоставља континуирану сарадњу са позоришним факултетима и институцијама из целог света.

Неки од такмичарских фестивала на којима су наши студенти остварили запажене успехе су следећи: „Setkání / Encounter" festival (Brno / Чешка), „Augenblick Mal!" – Theater for Young audiences (Berlin / Немачка), Международный Студенческий Фестиваль ВГИК (Moskva / Русија), 70e Avignon Off, part de Festival d'Avignon (Avinjon / Француска), ITs INSTED Festival (Amsterdam / Холандија), 17th International Student's Theatre Forum (Vilnjus / Литванија), 9th TACT International Theatre Festival (Trst / Италија), International Network for Students in Theatre Directing (Madrid / Шпанија), 8th Creative Forum for Independent Theater Groups (Aleksandrija / Египат), „Via Pontica" festival (Balčik / Бугарска), Festival ArtOkraina (Sankt Peterburg / Русија), Meždunarodnый tTTeatralьnый festivalь sovremennoй dramaturgii „Kolяda-plays" (Jekaterinburg / Русија), TNT - Theater Networking Talents - Festivalul International al Tinerilor Regizori (Krajova / Румунија), Festival International de Théâtre Francophone pour l'étudiants (Poznanj / Пољска), Festival Théâtre universitaire de Franche-Comté (Bezanson / Француска), Festival Civic School of Theater Paolo Grassi (Milano / Италија), F.A.C.T. - Színház- és Filmművészeti Egyetem nemzetközi fesztiválja (Budimpešta / Мађарска), 3rd International Theater Lab (Hovden / Норвешка), International Theater Schools Festival (Bukurešt / Румунија), International Directors Seminar of ASSITEJ (Frankfurt na Majni / Немачка), 5th Biennial of Theatres for Children and Young People (Kapošvar / Мађарска), International Theater school Festival (Sučeava / Румунија), Teatralny Kufar International Festival of Student and Youth Theatres (Minsk / Белорусија).

Поред наведених фестивала, студенти Катедре за Позоришну режију учествовали су и на најрелевантнијим фестивалима у Србији и региону, међу којима су: IMPULS festival у Новом Саду, „Нушићеви дани" у Смедереву, Јесењи позоришни Kustendorf festival на Мећавнику, Фестивал професионалних позоришних трупа и независних продукција - BAŠTeAtar у Крагујевцу, „Позорје младих" у оквиру Стеријиног позорја у Новом Саду, „Театар у тврђави" у Смедереву, Казалишна ревија Академије драмске умјетности у Загребу и многим другим.

Студенти наше катедре: Игор Вук Торбица, Тара Манић, Максим Милошевић, Миља Мазарак, Растислав Ћопић, Патрик Лазић, Ђорђе Нешовић, Никола Бундало, Симо Ђукић, Ана Јанковић, Немања Мијовић само су неки од многих студената који су током студија освајали значајне награде на фестивалима у земљи и свету.

Њихове представе: „Покојник", „Бог масакра", „Укалупљивање – трагедија лоптања у Срба", „Ко још једе хлеб уз супу?", „Једна ружа је процветала", „Крмећи кас", „Пошто гвожђе", „Антигона", „Овде је лепо - сечем дрво, једем пасуљ", "Lux in tenebris", "Tамо где певају", "Једанаест поткошуља", „Прозор", „Тихо тише", „Психоза 4.48" освајале су Награде за најбољу режију, представу или друге значајне награде на наведеним и многим другим фестивалима.

Додатне информације о раду студената Катедре за Позоришну режију, годишњим испитним представама и вежбама, редовно се ажурирају на сајту ФДУ као и на Facebook и Instagram страницама катедре.

 


Слике

  • /uploads/attachment/strana/19/SIF_2484.JPG
  • /uploads/attachment/strana/19/PR5__1_.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/PR4__1_.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/61001173_2325864177628092_9076202817793818624_n.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/SIF_2227.JPG
  • /uploads/attachment/strana/19/_DSC0295.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/271791399_518237372823242_3237535179164804185_n.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/Ana_Petrovi%C4%87-ve%C5%BEbe_13.jpg
  • /uploads/attachment/strana/19/Golotinja__4_.JPG