Biografija
Katedra
Katedra za teoriju i istoriju
Predmeti
Istorija svetskog pozorišta i drame I, II, III;
Istorija svetskog pozorišta i drame k (OAS);
Savremeno pozorište – režija klasike (MAS);
Uvod u studije pozorišta i izvođenja (DAS)
Obrazovanje
Diplomirao je 1995. godine na Fakultetu dramskih umetnosti.
Na grupi za teatrologiju poslediplomskih studija Fakulteta dramskih umetnosti magistrirao je u februaru 2002. godine na temu Rekonstrukcija kao model rediteljskog tumačenja dramske klasike.
U julu 2006. doktorirao je na istom fakultetu na temu Aktuelizacija i dekonstrukcija kao modeli rediteljskog tumačenja dramske klasike.
Umetnička odnosno naučno-istraživačka oblast
Nauke o umetnosti – Istorija i teorija dramskih umetnosti, medija i kulture
Naučno-istraživački rad
NAUČNE REFERENCE 2007-2022 (od izbora u zvanje docenta do danas):
Knjige:
- Medenica, Ivan (2010), Klasika i njene maske (modeli u režiji dramske klasike), Novi Sad: Sterijino pozorje, ISBN 978-86-85145-25-4 (M41)
- Medenica, Ivan (2016) Tragedija inicijacije ili Nepostojani princ Beograd: Clio, FDU. ISBN 978-86-7102-549-2 (M41)
Objavljeni radovi u međunarodnim tematskim zbornicima / knjigama:
- Medenica, Ivan (2008) „Mit Flügeln und Pickelhaube“, Landvermessungen: Theaterlandschaften in Mittel-, Ost- und Südosteuropa, p.149-157, Berlin: Verlag Theater der Zeit ISBN 978-3-940737-23-6 (M14)
- Medenica, Ivan (2016) "Two Main Tendencies in the Work of DAH Theater: A performance Analysis of Two Respective Cases", Dah Theatre: A sourcebook, ed. Dennis Barnett, Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books. ISBN 9781498527156 (M14)
- Medenica, Ivan (2013) „Berlin – une révélation théatrale”, Les Voyages ou l’ailleurs du théatre, Editions Alternatives théatrales, Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Bruxelles – Paris. pp. 240-248. ISBN 978-2-87428-084-9 (M14)
- Medenica, Ivan (2011) „Uvodnik: Postdramsko pozorište: globalne dileme i lokalna recepcija“; Dramatic and Postdramatic Theater: Ten Years After (Conference Proceedings)/ Dramsko i postdramsko pozorište: deset godina posle (zbornik radova sa konferencije); Anthology of essays by Faculty of Dramatic Arts 20/ Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 20, (st. 7-19 i isti tekst i na engleskom 19-30), editor/ priređivač: Dr Ivan Medenica, Faculty of Dramatic Arts/ Fakultet dramskih umetnosti, Belgrade/ Beograd 2011. ISSN 1450-5681 (M14)
Objavljeni radovi u međunarodnim tematskim zbornicima / knjigama:
- Medenica, Ivan (2007), „Laža i paralaža 2006“, Zbornik radova s naučne konferencije Jovan Sterija Popović: 1806-1856-2006, str. 5-12, Beograd: Srpska akademija nauka i umetnosti, ISBN 978-86-7025-435-8 (M44)
- Medenica, Ivan (2010), „Suštinske veze: Bihnerov i Nađov Vojcek“, Duh prirode (str. 97-112 i isti tekst u istom izdanju i na engleskom 184-196), Pančevo: Kulturni centar Pančevo, ISBN 978-86-87103-24-5 (M44)
- Medenica, Ivan (2015) "Nazad ka velikim naracijama", u: Antologija savremene nemačke drame I (1945-1968), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković, Beograd: Zepter Book World. str. 5-24, ISBN 978-86-7494-131-7 (M44)
- Medenica, Ivan (2017), "O revoluciji i drugim izneverenim nadama", Antologija savremene nemačke drame II (1968-1989), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković, Beograd: ZEPTER BOOK WORLD, 9-34, ISBN 978-86-7494-141-6 (M44)
- Medenica, Ivan (2017), "Kapitalizam jede svoju decu ili: oslobođeni jezik", Antologija savremene nemačke drame III (1989-2008), priredile Jelena Kostić-Tomović, Bojana Denić, Drinka Gojković, Beograd: ZEPTER BOOK WORLD, VII - XXIII, ISBN 978-86-7494-142-3 (M44)
- Medenica, Ivan „Nađ i Kanjiža: sećanje i identitet, privatno i političko“ (rezultat rada na dva naučna projekta: “Idenitet i sećanja: transkulturalni tekstovi dramskih umetnosti i medija (Srbija 1989-2014)” Fakulteta dramskih umetnosti (UU, Beograd), koji finansira Ministarstvo za prosvetu i nauku Republike Srbije (pr. br. 178012) i “The Work of Jozsef Nagy”, International Research Center “Interweaving Performance Cultures”, Freie Universität, Berlin), (http://www.fdu.edu.rs/strane/rezultati-istrazivackog-rada-na-projektu-br-178012-za-2013-godinu/616) (M44)
- Medenica, Ivan (2017), "Hamletova tela: od značenja do zračenja", Šekspir i transmedijalnost, urednici: Nevena Daković, Ivan Medenica, Ksenija Radulović, Beograd: Fakultet dramskih umetnosti, Institut za pozorište, film, radio i televiziju, 97-107, ISBN 978-86-82101-67-3 (M44)
Objavljeni radovi u međunarodnim časopisima:
- Medenica, Ivan (2009), “Serbian Theater at the Crossroads”, Theater, volume 39, number 3 (p. 25-34), New Haven: Yale School of Drama/Yale Repertory Theatre, ISSN 0161-0775, DOI IO.1215/01610775-2009-003 (M23)
- Medenica, Ivan (2013) Angela Regina, Theaterheute, n. 6, Juni 2013, p. 1, Berlin: Der Theaterverlag – Friedrich Berlin GmbH, ISSN-Nr. 00405507/ Best.-Nr 51256 (M23)
- Medenica, Ivan (2016) The Iliad as an Oratory: A Warning to a Civilization, European Stages, vol. 6, no.1, http://europeanstages.org/2016 ISSN : 1050-199 (M26)
- Medenica, Ivan (2017), "The Bourgeois Theatre and its Criticism: From Emancipation to Decadence and Back", Critical Stages/Scènes Critiques (The IATC web journal/La web-revue de l'AICT), June/Juin 2017, issue No 15, http://www.critical-stages.org/15 ISSN 2409-7411
- Medenica, Ivan, Pogled (prave) žrtve: jedno transmedijalno i feminističko čitanje Gospođice Julije, Književna smotra, godište L/2018, br. 190(4), Zagreb, ISSN 0455-0463, UDK 82/899
- Medenica, Ivan, “BITEF Before and After 1989: Representation to Deconstruction of Social and Cultural Paradigms”, New Theatre Quarterly , Volume 37 , Issue 3 , August 2021 , (pp. 273 – 280), Cambridge University Press 2021
- Medenica, Ivan, “Franchised/Recycled Performance as a Theatre of Ecology”, The IATC journal/Revue de l'AICT – December/Décembre 2021: Issue No 24
(https://www.critical-stages.org/24/franchised-recycled-performance-as-a-theatre-of-ecology/)
Uređivanje međunarodnog časopisa:
- Medenica, Ivan (2017) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": Theatre, Criticism, and Politics: Where are the limits?, Critical Stages/Scènes Critiques (The IATC web journal/La web-revue de l'AICT), December/Décembre 2017, issue No 15, http://www.critical-stages.org/15/conference-papers, ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2016) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": Newness and Global Theatre: Between Commodification and Artistic Necessity, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 14 (Dec. 2016), http://www.critical-stages.org/14/conference-papers/ ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2016) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": About Shakespeare’s (Post)modernity, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 13 (June 2016), http://www.critical-stages.org/13/conference-papers/ ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2015) Section Editor & Editorial Note "Conference papers": The Critic is Present or Towards an Embodied Criticism: An Introduction, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 12 (Dec. 2015), http://www.critical-stages.org/12/conference-papers-the-critic-is-present-or-towards-an-embodied-criticism-an-introduction/ ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2015) Section Editor & Editorial Note "Essays": Contemporary Reflections on Morality and Death, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 11 (Sept. 2015), http://www.critical-stages.org/11/ ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2014) Section Editor & Editorial Note "Essays": Le théâtre francophone postcolonial, The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 10 (Oct. 2014), http://www.critical-stages.org/10/ ISSN 2409-7411 (M28)
- Medenica, Ivan (2014) Section Editor & Editorial Note "Essays", The Critical Stages/ Scènes critiques - The IATC webjournal international association of theatre critics, issue n. 9 (Feb. 2014), http://www.critical-stages.org/9/ ISSN 2409-7411 (M28)
Objavljeni radovi u domaćim časopisima:
- Medenica, Ivan (2010), „Kratak pregled igranja Čehova u XX veku (s jednim pogledom na XXI)“, Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti (st. 11-23), Beograd: Fakultet dramskih umetnosti, ISSN 1450 – 5681
- Medenica, Ivan (2014) „Vidovdan i njegove izvedbe: 1989-2014“, Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 25/26, str. 233-253, Beograd: FDU, ISSN: 1450-5681 M51
- Medenica, Ivan (2012) "Nasleđe Jugoslavije: ka novom konceptu 'političkog' u pozorištu", Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti, br. 21, str. 451-467, Beograd: FDU, ISSN: 1450-5681 (M52)
- Medenica, Ivan (2007), “O pozorišnoj starosti i sporosti ili mogućna humanistička alternativa savremenom nasilju brzine i mladosti”, Teatron br. 140/141, str. 9-18, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, YU ISBN 0351-7500 (M51)
- Medenica, Ivan (2010), „Bez izmirenja: savremena rediteljska tumačenje Eshilove Orestije“, Teatron 150-151, str. 43-50, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, YU ISBN 0351-7500 (M51)
- Medenica, Ivan (2011) „Novi vidovi političkog u pozorištu: ’slučaj ex-YU’“, Teatron 154-155, str. 9-20, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, ISBN 0351-7500 (M51)
- Medenica, Ivan (2011) “Ka delikatnoj ravnoteži izvedbenog i znakovnog ili Kolac za Aristotela, ali slab”, Teatron 158-159, str. 133-146, Beograd: Muzej pozorišne umetnosti Srbije, ISBN 0351-7500 (M51)
- Medenica, Ivan (2010)„’Inter-kritičar’ nije u sukobu interesa“, Scena 3, god. XLVI, (st. 45-51), Novi sad: Sterijino pozorje, YU ISSN 0036-5734
- Medenica, Ivan, “On BITEF, the Pandemic and New Forms” Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti (pp 91-104), Beograd FDU, 2021
Aleksandar Denić: scenograf i koreditelj Franka Kastorfa“, Zbornik fakulteta dramskih umetnosti br. 42 (3-22. str.), FDU, Beograd 2022
Uređivanje međunarodnog tematskog zbornika:
- Medenica, Ivan (2011) Dramatic and Postdramatic Theater: Ten Years After (Conference Proceedings) / Dramsko i postdramsko pozorište: deset godina posle (zbornik radova sa konferencije), Anthology of essays by Faculty of Dramatic Arts 20 / Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 20, editor / priređivač: Dr Ivan Medenica, Faculty of Dramatic Arts / Fakultet dramskih umetnosti, Belgrade / Beograd 2011. ISSN 1450-5681 (M18)
Saopštenja sa naučnih skupova u zemnji i inostranstvu:
- Medenica, Ivan (2016) "Globalizacija i pitanje kulturnog identiteta", Konferencija Kultura: osnova državnog i nacionalnog identiteta, Beograd, SANU 24-25. novembar (M34)
- Medenica, Ivan (2015) Key note, 15th International Symposium of Theatre Critics and Theatre Scholars "The Critic is Present Or: Towards an Embodied Criticism", Sterijino Pozorje, Novi Sad / International Association of Theatre Critics (IATC) / Bitef, Belgrade, Novi Sad and Belgrade, Serbia, September 16th -20th, 2015. (M32)
- Medenica, Ivan (2015) Dah theater, wars and memories, Int. conference: "Theatre during the Yugoslav Wars". Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft Hofburg, Wien, University of Vienna 19-21 November 2015. (M 34)
- Medenica, Ivan (2013) „The work of Josef Nadj: theater or performing art?“, The Performing Arts: the ideas, the practices, the critics, (Scenkonstbiennalen), Jönköping, Švedska, 23. 05. 2013. ( M34)
- Medenica, Ivan (2012) „The Actor is Dead, Long Live the Actor! Three steps of deconstruction of the actor’s position in contemporary theatre“ (the introduction speech), The 14th International Symposium of Theatre Critics and Theatre Scholars The Actor is Dead, Long Live the Actor!, International association of Theatre Critics and Sterijino pozorje, Novi Sad, 26-27. 05. 2012. (M34)
- Medenica, Ivan (2012) „What about the artist as a priest and/or philosopher? The case of Josef Nadj”, Performing Artist – from an Alternative Rebel to the Role of Celebrity, organizacija: Studio-Laboratorija izvođačkih umetnosti FDU, Dom Omladine Beograd, novembar 2012. (M34)
- Dragićević-Šešić, Milena, Medenica, Ivan, „Srejović i pozorište: performativni obrt u arheološkom istraživanju i njegovoj prezentaciji“, naučni skup s međunarodnim učešćem Dragoslav Srejović i multidisciplinarnost, Centar za naučnoistraživački rad SANU i Univerziteta u Kragujevcu, Kargujevac, 29. novembar 2021.
Članstvo u umetničkim / naučnim organizacijama
Od 2008. član je, u nekoliko mandata, Izvršnog odbora Međunarodne asocijacije pozorišnih kritičara, a od 2014. do 2022. je Direktor konferencija ove asocijacije. Bio je i predsednik je nacionalne sekcije IATC – Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije.
Paralelno sa pedagoškim i naučnim radom, aktivno se bavi i pozorišnom kritikom. Pozorišne kritike piše u dnevniku Politika, nedeljnicima Vreme i NIN i časopisu Teatron. Nagradu za najbolju pozorišnu kritiku (Sterijinu nagradu) osvojio je 1999, 2001, 2004, 2008, 2011. i 2017. godine. Dobitnik je i Tanjugove nagrade „Zlatno pero“ za najbolju kritiku napisanu o predstavama s Bitefa (2008). Osmislio je i vodio projekat Kritičarski karavan, čija je misija redovna kritičarska evaluacija pozorišta u manjim sredinama.
Od 2001. do 2012. jedan je od urednika pozorišnog časopisa Teatron. U njegovom mandatu časopis je dobio prestižno međunarodno priznaje koje dodeljuje Sterijino pozorje iz Novog Sada.
Od 2003. do 2007. bio je selektor i umetnički direktor Sterijinog pozorja. Uneo je značajne novine u koncept našeg vodećeg nacionalnog pozorišnog festivala (prevashodno u domenu internacionalizacije), ne zanemarujući njegovu tradiciju.
Od juna do decembra 2007. bio je stipendista umetničke rezidencije Academie Schloss Solitudeu Štutgartu. U periodu 2011-2013. stipendista je u naučnoistraživačkom centru International Research Center „Interweaving Performance Cultures“, Freie Universität u Berlinu.
U oktobru 2015. imenovan je za umetničkog direktora Bitef-a. Po izboru domaćih medija, 51. Bitef bio je najbolje izdanje festivala u poslednjih deset godina, a gostovanje predstave Olimp Jana Fabra jedan od kulturnih događaja u zemlji 2017. Tim povodom, nedeljnik Vreme proglasio ga je za ličnost godine 2017.
2017. godine izabran je za člana žirija za dodelu najvećeg evropskog pozorišnog priznanja, Premio Europa. Iste godine je dobio visoko francusko odlikovanje, orden Viteza reda Umetnosti i Književnosti.
Živi u Beogradu. Govori francuski i engleski jezik, služi se nemačkim.
E-pošta
Mentorstvo
Doktorske akademske studije
- Jugoslovensko dramsko pozorište i jugoslovenski ratovi (1991-1999), Ognjen Obradović, 11.03.2024.
Master akademske studije
- Pristupi interpretaciji u teorijama Hans Tisa Lemana i Erike Fišer Lihte, Andrej Čanji, 31.10.2022.
- "Mogućnost transformacije muzičkog teksta u rediteljskim postavkama operskih dela (na primeru režije Pitera Bruka opere "Karmen" Žorža Bizea)", Ana Bunjak, 22.04.2019.