dr Aleksandra Milovanović

Vanredni profesor

Biografija

Uža naučna oblast: Istorije i teorije dramskih umetnosti, medija i kulture

Predmeti:

- osnovne studije: Istorija filma 1, 2; Teorija filma 1, 2,; Istorija srpskog i jugoslovenskog filma; Istorija filma kondenz;

- master studije: Metode i tehnike naučnog rada; Novi mediji: od elektronskih do digitalnih; Savremene teorije i analiza filma;

- doktorske studije: Uvod u studije filma i ekranskih medija; Teorija i praksa sitkoma.

 

dr Aleksandra Milovanović je vanredna profesorka i zamenica šefa Katedre za teoriju i istoriju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, odsek za Filmsku i televizijsku montažu (prosečna ocena 9,83; 2005). Na istom fakultetu magistrirala je sa temom Filmski prostor van kadra i recepcija filma: teorijski model (prosečna ocena 10; 2008) i doktorirala sa temom Modeli naracije u žanru: filmski žanrovi i žanrovi televizijskih serija (2013).

 

Objavila je monografije Ka novim medijima: Transmedijalni narativi između filma i televizije (2019) iImaginarno polje filmske slike, čitanje i interpretacija (2011), naučne radove u relevantnim domaćim i međunarodnim časopisima i učestvovala je na brojnim naučnim konferencijama (Srbija, Portugalija, Velika Britanija, Holandija, Francuska, Rumunija, Makedonija, Češka, Nemačka, Austrija, Grčka, Slovačka). Selekcija radova objavljenih u poslednjih nekoliko godina: Re:medijacija i re:generacija: #Samokažem prva Balkanska web serija (2019), Refleksije socijalističke televizije: Studija od medijskih sistema do medijskih kultura (2018), Crime TV: pitanje žanra (2018), Balkanski film na raskršću: Evropeizacija vs. regionalizacija (2018), Audiovizuelne arhive: Metod, model, mediji (2017), Televizijski sitkom format i/ili žanr: Od klasičnog do transmedijalnog (2017),Virtualna kultura i digitalna distribucija medijskih tekstova (2017),Protesti u Srbiji: Od dokumentarnih filmova do društvenih mreža (2017), Moć i društvena odgovornost dokumentarnog filma: RTV Beograd 1990–1995 (2016), Strategije adaptacije i serijalnosti u savremenim televizijskim serijama i filmovima (2016), Novi festivalski modeli: Karavani i/ili digitalne platforme (2016), Kriza (i) granica savremenih filmskih i televizijskih žanrova (2015), Novi mediji i (ne)oficijalne arhive: Korisnici u interakciji sa nacionalnim kulturnim nasleđem (2015), Digitalne arhive i očuvanje kolektivnog sećanja: Fama kolekcija Sarajevo (2015), Umnožavanje ekrana u savremenoj kulturi i medijima (2014), Transmedijalno pripovedanje u srpskim medijima: Koliko nam je budućnost blizu? (2014), Dokumentarni film i Holokaust: Istorijska kontekstualizacija dokumentarnih filmova o Jasenovcu (2014), Od gledalačke kulture ka kulturi učestvovanja: Konvergencija i komplementarnost savremenih medija (2013), Model naracije u savremenim televizijskim serijama i serijalima (2012), itd.

 

Članica je Evropske mreže za studije filma i medija (NECS) i jedna od osnivača i članova Udruženja dokumentarista Srbije – DokSrbija. Učestvovala je u radu radionica: IDFA Academy (Amsterdam, Holandija, 2010), Future of film (Njujork, SAD, 2011), 3rd NECS Graduate Workshop: Blurred Boundaries/Contested Geographies (Beograd, Srbija, 2011), 5th NECS Graduate Workshop: Cinematic Scale (Amsterdam, Holandija, 2012), DOCU Rough Cut Boutique (Sarajevo, BIH, 2014). Održala je master klas iz filmske montaže IN/OUTSide the Editing Room, Masterclass u okviru međunarodnog projekta The5C Project, City Culture Cinema (2016). Radila je kao moderator i predavač u okviru radionice Bliže(Inicijativa mladih za ljudska prava i Exit festival, 2005).Sarađivala je kao mentor i predavač na međunarodnoj radionici Razvoj projekata TV i veb serijala (65. Pulski filmski festival, ADU/Zagreb, ASU/Sarajevo i FDU/Beograd, Republika Hrvatska 18–21.07.2018. godine). U okviru tribinskog programa Doma omladine Beograda autorka je 14 tribina pod zajedničkim naslovom: Televizijske serije (2013–2014). Bila je predsednica regionalnog žirija festivala Slobodna zona 2017. godine, a Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma bila je predsednica komisije za nacionalnu selekciju u periodu od 2012. do 2014. godine i članica žirija 2016. i 2017. godine. U periodu od 2013–2015. radila je kao istraživačica na međunarodnom projektu Screening Socialism (Sabina Mihelj, Loughborough University, Great Britain). Saradnica je na projektu izrade digitalne platforme časopisa Filmske sveske (1968–1986) filmskesveske.mi.sanu.ac.rs (2017‒2019).

 

 

Montažerska karijera obuhvata niz prestižnih i nagrađenih dokumentarnih filmova i serija: Druga strana svega (Mila Turajlić, 2017), Passages (Mila Turajlić, 2016), Gram, kilogram, tona (Janko Baljak, 2015), Cinema Komunisto (Mila Turajlić, 2011), Bosna srebrena (Petar Ilić, 2009), Milutin Milanković, putnik kroz vasionu i vekove (Dušan Vuleković, 2007), Vukovar, poslednji rez (Janko Baljak, 2006), Dosije Osijek (Goran Kovačić, 2006), Srbija u kontejneru (Janko Baljak, 2004), Paulin dvor (Marko Mamuzić, 2004), Otmica (Ivan Markov, 2003), Suze Denisa Tita (Bojan Vuletić, 2002), Noćni portir (Stefan Arsenijević, 2001), dokumentarno-istraživački serijal Insajder (Brankica Stanković, 2008–2014, 45 epizoda, među kojima su: Službena tajna (2008), Državna (zlo)upotreba (2009), (Ne)moć države (2010), Prevara veka (2011), Kupoprodaja zdravlja (2011), Patriotska pljačka (2012), Rudnik dugova (2013)), Paranormalna Srbija (B92, 2010, 3 epizode), Sav taj folk (Bojan Vuletić, 2004, 8 epizoda), Ko je ubio Antu Markovića (Janko Baljak, 2003, 10 epizoda), Boja grada (Milica Vojvodić, 6 epizoda, 2002). Bila je majstor montaže RTV B92 u periodu od 2000. do 2014. godine.

 

Za MoMa – Muzej moderne umetnosti u Njujorku montirala je tri umetničke video-instalacije za postavku izložbe „Ka betonskoj utopiji: Arhitektura u Jugoslaviji, 1948–1980” / „Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980”, režija: Mila Turajlić, autori izložbe: glavni kustos u MoMA Martino Stierli (Martino Stierli) i gostujući kustos Vladimir Kulić, (2018–2019).

 

Dobitnica je nagrada za montažu za filmove: Pojačaj nulu (1998), Vukovar, poslednji rez (2006), Cinema Komunisto (2011) i Druga strana svega (2018). Na festivalu Cinema City u Novom Sadu dobila je nagradu za najbolju montažu u takmičarskoj selekciji „Nacionalna klasa”, za film Cinema Komunisto. U eksplikaciji za dodelu nagrade navodi se da nagradu dobija: „Zato što je uspela da pronađe sturkturu u takvom mnoštvu prizora i da zadrži sve što premošćava jaz između prošlosti i sadašnjosti.” U obrazloženju Nagrade za najbolju montažu u filmu Druga strana svega (režija Mila Turajlić), koju je dr Aleksandra Milovanović dobila na Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma (Beograd, Srbija, 2018) navodi se: „Montažnim postupkom u filmu Druga stranasvega na vešt način se preispituju društvene, političke, porodične i ekonomske okolnosti u vremenu od stvaranja Jugoslavije do danas.”